14 март 2021 г.

Човечната борба за власт

"Диктатура; алтернативата е общеенето, пък то е пълна глупост." Това не е моят спор: какво е метафизика... Опрощение. Кръстни мъки са да се намираш вклещен, дет' или говорят глупости, или за нещо важно. Неловко е как пред лицето на самотата... опитват се да строят мостове, коит' отдавна си надлетял; и не можем да си подадем ръка. Нито вече да тръгна нанякъде. Знаете ли, започнаха още в студентските ми години нещата да се отвръщат - след като в детските и юношеските се бях отдал на първото вместо на второто. Та комично е да се каниш да скочиш от покрив, знаейки, че всеки миг ще се срине: обречен си на спокойствие. Общуването - власт да се намира общ език. Човек живее, за да общува. Очарованието (общение) прави човека. Обществото не е фундамент, а стряха; лапите са институциите. 14 март' 2021. Трудно, много трудно ми беше в тая леснина, откакто, преди 24 години, излязох от казармата, единственото демократично място, където съм попадал; и все пак не съжалявам, че не станах военен: мога с пълно право да се нарека философ!

От статията ми "На оня свят"