(основният философски отговор)
Хегел бива оспорван от младия си колега Шопенхауер за понятието, че относно чисто и просто двукрачието човекът и гъската са едно и също (Schopenhauer, "The Two Fundamental Problems of Ethics", "Preface to the First Edition", пр. Chr. Janaway: "All geese have two legs, you have two legs, therefore you are a goose.").
Background
Хегел: бедна картинка на (безформена логично и безсъдържателна исторично) общност в прав (логично) и обратен (исторично) ход е Хегеловото (както и обърнатото, Марксовото), че "който" е в отношение помежду си (всеки с всекиго в "койтицата"), т. е. в отношение и към цялото си, а в отношение към цялото си е в отношение и към себе си, както и то (пролиферация).
(Ба'са ма'а му!)
Шопенхауер: не може въпрос да започва с относително местоимение, освен чрез (избягващо аналогията) "ли".
I рунд
Хегел казва: Енторките тръгват от единицата.
Шопенхауер казва: Единиците тръгват от нула.
II рунд
Хегел казва: Каквото посееш, такова ще пожънеш.
Шопенхауер казва: А семенцето?
III рунд
Хегел казва: Семенцето, не го ли посееш, няма да поникне.
Шопенхауер казва: Защо да пониква?*
Туше
----------
* "To preach Morality is easy, to found it - difficult" (Schopenhauer, "The Basis of Morality", мотото, пр. A. Bullock).
От статията ми "At the Rock Show"