14 декември 2020 г.

Калкулация (интерпретиране)

Как при Нютон точката всъщност е изведена в покой, та става въпрос или за градиентно движение на, или за потенциално (гравитация) движение около точки, сиреч или градиентна динамика, или потенциално движение*, докато при Айнщайн двете "черупки" са сглобени; т. е. и при двамата динамиката и движението въобще се намират в причинно-следствена връзка: разликата е, че при Айнщайн е собствена (топографска). Да не се намират в причинно-следствена връзка динамиката и движението означава, че динамиката (потенциалът) е със степенна основа, пък движението (градиентът) - с вискозитетна: връзката е растерна (квантова). Това е: калкулацията е дигитализация, интерпретираното, интерпретиращото. Звездите са гнезда в небето, звездите са птици в короната, звездите са ято в капчица роса. Но грубото, Аристотеловото съ-знание би рекло: блъскат се "температурно" една о друга, полето собствено е "топлина", "горещото" се темперира със "студеното". "Топлината е температурен градиент (поле се разпространява**)", рече в отговор Фурие - най-елегантното определение какво е калкулация. Истината е патерицата в Аристотеловата интерпретация за калкулация; и е греблото в лодката сред прибоя. Ал' очи в очи да срещна моя юг, очи в очи с танцуваща звезда, ах, през сълза тъй лъчезарна!... Безкрайната рефлексия - мелодия безкрай***, градация безкрай - ту долу, горе - и деяние при себе си (естествен калейдоскоп). "Чувствах само цимбалите на слънцето върху челото си", Албер Камю, "Чужденецът", пр. Георги Панов. Обучавам се да се изразявам. "Musical people find the way to music, my job is to teach you the technic", обича да казва Michael Angelo Batio. Настойничеството (от epi-steme) като висшето сплетничество (от techne): Лист учел учениците си на подход в изражението (постановъчност), нежели как да си мърдат по клавиатурата ръцете и пръстите. Ето защо предпочитам термина "гносеология" вместо термина "епистемология". Образо-вателният елемент - екзистенцията: че при Lzzy об-учителният елемент би бил вече капитално Есенцията, Тематиката, Композицията, Сръчността (Импровизацията). Образ-ованието би било об-разование. Езикът понастоящем не описва, нито с него се описва - той е самото описание. Светът не може без мене. Heavy Metal or no metal at all! Аз, с подобна деаргументация, се аргументирам. Факт.

----------

* Падането (т. нар. Принцип на еквивалентността) е преходът Нютон - Айнщайн (мотивът "деянието без Господ").

** Светлината разпространява пространство, т. е. еластически (преходът Айнщайн - квантова механика).

*** Хармония "Тристан и Изолда".