14 юни 2021 г.

Доказателство: шахът като визия или просто техника

(ироничната диалектика: взаимосъщевременност на теза и антитеза)

Теза. Фактичността казва, че логиката няма какво да каже (доказателство); моят в просъдържание учител: "OK, нека 'говорим' неясно - та за теб съм, ето, 'неясен', бия те на омара в Шаха - и нима не те бия? или ни е приятно да играем Шах". Демагогията на сметкаджийство: сиреч ако се изтъква, щото, видиш ли, "добър шахматист съм, защото ми е въобще приятно".

Антитеза. Логиката казва, че фактичността няма какво да каже (доказателство); моят в проформа свещеник: "OK, нека 'говорим' ясно - та за теб съм, ето, 'ясен', бия те на шах в омарата - и нима не те бия? или играем шах да ни е приятно". Демагогията на сдушване: сиреч ако се изтъква, щото, видиш ли, "приятно ми е, защото съм добър шахматист".

Heavy Metal! Що е шах? Шах! Размива се помежду пряко и преносно значение шахматната игра. 'Баси урода съм!

Синтеза (мат и маскара). Фактичността казва, че логиката има какво да каже (доказателство); Витгенщайн: езиковата игра.

Забележка: логосът е тетичен фактически, пък антитетичен логически.  

Представете си как върху шахматното поле не играчите, а "царете" движат своите фигури: шахматната игра всеки път би се състояла в момент от една-единствена партия. Нещото, което наричам про-фесионализъм (свръхкапитализация), а в това число - професионализмът да играеш шах. Останалото би следвало да бъде (изтласквано в) препитание, да се числи към препитанието. Но що е техниката? Техниката некапитализирано е да разцъкваш тук и там (= матристика).

OK, нека говорим ясно/ неясно, дяволите да ни вземат!

P. S. Бергсон не съумява да засрещне, в "битие и нищо" (Сартр), с интуицията интелекта (дяволите да ни вземат). 

Професионализъм без общностна харизма = тоталитаризъм. 

Допълнението към статията ми "Дяволите да ни вземат", pdf: link

----------
Някога, за да се направя може би на интелигентен, се пънех да издирвам насрещу арт-рока колкото се може по-"виртуозен" метъл. Пропаднах накрая в, разбира се, безпочвеност. И попаднах на Lzzy Hale. Отвлякох за себе си и прегърнах ядката да бъда "металист".