Разложение: родообщинното мое

21 май 2021 г.

Техниката по съзвучие

(как се прави)

Събират се, свирят... Ами водят своеобразен диалог. Ето ги. Ето ни. Звуковото многообразие се параметризира по три направления, които... те са: честотен баланс, динамически баланс (виж дотук при Фурие) ... пък и да, редом с ансамбловия баланс. Ала честотният дисбаланс се състои в излишък, динамическият - в недостиг, ансамбловият - в, да, неравнение... И ето че базовата смесителна функционалност на звуковата конзола разполага с входни писти и изходна магистрала; всяка от пистите е верижно снаряжена с изваждащ високоселективно еквалайзер (отговарящ за честотното балансиране), плюс сетне компресор (отговарящ за динамическото балансиране), и плюс най-подир усилвател (отговарящ за ансамбловото балансиране). Подобно и магистралата; освен, разбира се, усилвател. Та смесителните настройки влияят същевременно една с друга (в логиката на своята подредба), предвидена е възможност и за автомация (памет) във времето. Процес, дарование, опит. Привеждат се по номинал всички настройки, за да се започне отнякъде. Прави се грубо едно равнение, отнема се после в съгласуване писти - магистрала "излишъкът", прави се пак равнение и т. н., итерации, докато... или не се получава, давай пак... се достигне "оптимум". Компенсира се, компенсира се по предходния подход... компенсира се "недостигът"... Или не се получава? Давай пак... провеждат се итерации т. 1 - т. 2, и не се ли получава?... И едва след като процесът по настройка приключи, звуковият (пистово) материал - подлага се тогава необратимо на смесване. Еквалайзерът (предзадава той в отношение своя крива за спектрално препрофилиране) и усилвателят са що-годе ясни. Но как работи компресорът? Нему параметризацията е четверояка: задава се праг, чупка, бързодействие по вход, бързодействие по изход. Т. е. над какъв праг (по гръмкост) да се задейства, в каква степен да се задейства, колко бързо да се включва, колко бързо да се изключва. Чупката при фина компресия е с коленен преход (за да се избегне switch-ефектът). Ала най-интересното тук е задействането, четирите варианта по артикулиране: legato (орган), staccato (арфа), portato (акордеон), tenuto (пиано). Беседата тук е метафизическа; метафизическа... нежели метафизична... Не мога да свиря, не мога да пея, ах, способен съм, че на нищо не съм способен! Дяволите да ни вземат. Дяволите.