22 декември 2021 г.

Философстването

Ами "at the Rock show"* (Lzzy), нежели ("в джаза") беседа по философия (моят учител**); което не означава, че с големите си (Джойс + ирония) тригонометрични обуща първото не стъпва върху последото (та съм ли***).

----------

* Виж зад същото име моя статия, тя е по същество за John "A Beautiful Mind" Nash (1928 - 2015, думичка не обелиха по нашите медии, когато човекът загина в таксиметрова злополука; както подобно е загинал и Брауер)**** (link).

** Той бе рекъл, че му се струвало, дето можел да преподава на доста по-интелигентни от мен. Някакви, предполагам, гросмайстори, да, за които математиката се изчерпва в края на краищата с Ръсел... Ето къде ми е болката... Никога не съм се съмнявал, и сега особено в началото. Но така не се говори на приятел - говори се на ученик... Че и на всеослушание, хм, във виртуално най-изтъкнатия тогава у нас форум по философия. А, а? Кажи бе. Heavy Metal!... Извлякох от последната ни вовеки среща огромен Мат'рял. Нямаше и 3 месеца, откакто бе починал Наш... Бях я подмолно и търпеливо планирал, отмерил. Има едно-две нещица... Диря им отдавна карез.

*** Виж "На оня свят (съм ли?)", т. е. статията ми по същество за дъблинчанина W. R. Hamilton (1805 - 1865)****.

**** Двама безсрамно подценени в уроците по математика математици, заедно с, ето, L. E. J. Brouwer (1881 - 1966). Защото са Автори: че съперничат на Платона*** и Аристотела*, пък третият - на Канта*****... Та на по 15-ина страници възлизат двете статии. 

***** "... a proof which purports to establish the existence of a mathematical entity without giving a method for constructing it."  D. A. Gillies, "Brouwer's Philosophy of Mathematics", 1 May 1978 (link). Супермегапревъзходен текст (в 22 страници), препоръчвам го. Геометрията свръх своята класичност изисква спрямо аритметиката до-казване, чиято възможност в Кантовия априоризъм е "Методът" за конструиране, сиреч една аналитика априори: ала как, ето, е възможна тя, освен аритметично! Пък, напротив - и тъкмо по въпроса, Фреге се беше - посредством Ръселовия парадокс - заловил да геометризира артиметиката. Ах, защо е тая воля за класика, за основа! Въпросът извън въпрос е тавтологичен: нека върви на майната си!... Загатнах му на моя Учител тогава за "Математиците", но не ми обърна внимание: далновиден беше да проумее как тепърва ще дораствам до себе си. Ecce Homo. Аз съм и един велик стилист... Четох я от караулната вишка тая книжка. И ви уверявам: не е бил луд, когато е пишел това, ядял е зелника. Какво е светът пред математиката! Битие, което снема времето. Шарлатанска работа, хайдегерианска: на нейната "чистота" се хваща предвид проективната геометрия Ръсел... Брауер бе достатъчно великодушен и към класиката, и към самата наука - и съхрани "physical apriority", насрочи като поне една идея над илюзията времето. Ала времеинтуицията не е собствена - тя е интуиция за живец: и ето ви я сетивността, дяволите да ни вземат!... Интуитивистът Бергсон не беше интуиционист: беше хайдегерианец наопаки. Да, прав бе моят учител, кантианецът: четях Бергсон подготвително.

P. S. Бивша моя, т. е. кореспондентна... бивша моя позната, философка от БАН, ми даде да разбера, че сред професионалните среди "философстване" звучи презрително (моят учител деликатно ми споменаваше "колегията"). 

На една ръка разстояние: умее тя да играе с напрежението между достъпност и недостижимост. "Child, don't follow me home, you're just too perfect for my hands to hold; if you choose to stay, you'll throw it all away... and I just want to take your innocence (пълнотата - б. м.)." Lzzy Hale, "Innocence", Дъблин, 18 септ.' 2018, видео. От цялото турне тя не изпълнява другаде песента, проверих. Маркетинг... Проверявал съм и преди... Париж, Берлин, Лондон, Мадрид, Милано, Виена, Цюрих, Копенхаген, Стокхолм, Осло, Москва, Хелзинки... никъде. А тук е на трета позиция, да, нарежда се след "Vicious" и след "Love Bites"... 2015-та, първото, предходното посещение в Дъблин - песента също е изпълнявана, проверих... Песен, що тя след втория албум' 2012-та почти забравя да изпълнява. Семейният дух на групата, ролите искреност:


Допълнението към статията ми "Дяволите да ни вземат", pdf: link