19 декември 2021 г.

Електроенергетичната икономия*

"Държавен фалит!" Ето как ще погине старото:
ами ведно с бурните аплодисменти на опозицията

19 дек.' 2021, "Кирил и Асен". Обществен хоризонт: затваря се комедийно, снема се драматично и се отваря харизматически. Характеризира се електроенергетичната икономия не от електроенергетиката - тя може да бъде диверсифицирана, - а от един систематично набеден характер на икономиката. Намирам се наземно редом и синхронно на общ вал със себеподобни: че въртя и трябва да въртя по съвместителен стандарт винаги с тази в цикъл по цикъл бързина и сила "манивела". И напъвам или отпускам в съответствие с променящия ми се отпор. Понеже иначе или ще въртя по-слабо и по-бавно, или по-силно и по-бързо. Но във всеки случай мощта, която прилагам, затормозява напразно дотолкова, доколкото отпорът, ето, ми се явява еластичен, т. е. нито повече, нито по-малко. Промяната срещу ми между полуцикловите (условно) граници пък ме впуска в неравности; ала неравности не трябва да има. Неравностите - да, майната им от енергетично гледище! Но имам платена ми потребно занапред мощност, що за определен период трябва цикъл по цикъл да поддържам, осигурявам, доставям в стандарт въпреки нехайството на отпора. Та ме въвлича в допълнителен разход и риск нехайството. Или да скъся за по-висока предвидимост заявките: ала ще се повиши динамиката ми на производство; скъпо е на пожар, рисково е. Компенсирам тъй или иначе с по-висока цена. Нужен е въобще поставен в хвърковато конкурентна среда прекупвач. "Той", във физикално (нежели физическо) съдействие с измерващия и диспечиращ, ще покрива в индивидуално-тарифен, консултативен и рекламно-подборен подход (know-how) нехайството тук на потребление; и ще търгува "сетне" дебалансирането си. Дългосрочните заявки - бидейки макрорезултатът - не биха ми оставяли основание да повишавам по вътрешно тежнение цената си. Вътрешно тежнение, що някой - някой друг - трябва да организира в конкурираща се сред борси борса: информация, счетоводство, settlement, плюс изобщо регламент. Каква е алтернативата спрямо цялото това теоретически раздуто в шест елемента "пито-платено"? Ами нехайството тук на потребление да се "държавнически" изземе в потребленческа дисциплина - вместо в реклама. Доколкото потребленческото нехайство, освен към акривия, се обръща и към икономия. "Хей, хей, въпросът е, че в акривическия дял се помещава същественото! - провиква се моят учител. - Ще се отстоява и отговорът, ако се отстоява въпросът." Въпросът ли? Въпросът е, че харесвам Lzzy. "Just like the pied piper led rats through the streets we dance like marionettes swaying to the symphony of destruction" (Dave Mustaine). Защо ще харча толкова години парите "на баща си и на майка си": за да ми философстваш ли! Heavy Metal... Стигаш до мракобесен възглед, когато за нещо простичко, което поначало искаш да кажеш, ти се прави изречение. И си търся наградата за есето - някаква награда за есе. Feel my bliss.

----------
* Политикономията като естетика.

Допълнението към статията ми "Дяволите да ни вземат", pdf: link

P. S. Есе по снимка, виж фрагмента ми "Feel my bliss" (link