6 януари 2021 г.

Богоявление

6 ян.' 2021. Когато на Благовещение, 25 март' 1972, съм се родил, другари подкачили моя дядо Йордан, дядо Даню, както го наричаха, че навярно ще се казвам Даниел, Данаил или нещо подобно, "Господ ми е съдник"... Той се сопнал: "Както искат... Само едно ще кажа: аз се казвам Йордан." Йордан Землян се казвам аз и ето го моето богоявление: Lzzy Hale, 6 ян.' 2021, Twitter. "I don't think I do it in any set way, I chase what gets me excited (link)." "I've had to ask myself: who am I without tour and 
travel (link)?" Подбрах по артистична преценка 10 снимки през годините, без да се замислям, и подредих ad hoc съобразно двата афоризма сюжет, чийто подземен пласт прозира като замисленост, едно мечтание при себе си. Помислете си да се извлече с думи което тук в едно изречение може повърхностно да се резюмира: нима човек не би трябвало да бъде с ранг на класически романист! Толкова време я наблюдавам. Концертът е сън, животът е сън. Тя, тя самата... писател съм чрез нея... тя самата е моята белетристика. Жанрът "романна документалистика", обърнатият документален роман... Любимият ми художник е Ван Гог. Хайдегер броди из пасторалното пространство около обувките на Ван Гог. Нищо няма в самите обувки освен воня, би рекъл Сартр. Е, смрадта на отчуждението витае сред обувките на Лизи, но у Лизи аз досягам красотата. Фотографията иззела функцията на изобразителния реализъм, живописците се противопоставили в нефункционалност, прибрали се в импресия; за да тури капак Ван Гог, живописецът-фотограф. И за да се избърне сега във фотографска живопис. Но, ах, някои просто снимат природата... Киното раздвижва мечтанието, киното размътва водите, киното не кръщава. Пък Лизи... кръщавам ви с Лизи. Останалото е изпаднала от изображение експресия, т. е. то е вулкан, градация, да, емоционална градация, огънят, ядрото. И песните, възгледите, предводителят - функционалността по неговите дири. Лавата след една земна комета. Знаете ли, добрата снимка не "запечатва мига", а напротив - там е да разопакова вектора... 4-тата и последните четири са селфита. Тя тук винаги е плавна, докосваща се и прилича на гейша; пък на нечиите и пак проникновени е същевременно хем съсредоточена в себе си, хем разпиляна, въплъщение в самост, макар в комуникация: нищо общо със своята природа и темперамент "fast & furious"... Та присъства в кадъра особено, приютява 
го - било интимно (последните 3), било в различни "екзистенциали" на интериор, било кабаретно-вселенски (концертната). Рекламните, злите снимки портретират ламята, стихията, траекторията, божия гняв и веселие, симпатията, пламтящата стрела на времето. Ала изстреляната рефлективно Лизи се колебае между добро (1-вата, 8-мата, 10-тата) и покварено (2-рата, 4-тата, 7-мата, 9-тата) момиче, напомняйки стрелката от скоростомер при стар москвич. Just man. Крушение. Human. Накъде Лизи мисли - ето съвършената яснота, съвършената загадка, Богоявлението. Обема се хоризонт, смешното настрана. Ведрина, бих употребил думата ведрина: