20 август 2020 г.

Злоупотреба с музикалната компресия: илюстрация

Публ. YouTube, 18 август' 2020; Taylor Momsen на живо с песента "The Keeper" (Chris Cornell) [(De) Tour Music Festival], видео (нагласил съм показалеца): link.

Имитира се детайлност. Индукционен микрофон*, при тихо и прилепено пеене, е прекаран през дотолкова зверска и присъстваща безусловно компресия, че напълно се заличава динамиката, както и се разпада тембралното единство: не си даваш, в качеството си на певец, какъвто и да било зор да контролираш динамически гласа си, камо ли пък за микрофонна техника (реверберацията в края, общо за целия запис**, е добавена допълнително).

Мързелив подход. Не и прави чест на Тейлър, не е като да не може... Използва се за детайлност при тихо пеене кондензаторен микрофон. А силна (с висок коефициент) компресия върху индукционен се настройва към висок праг, за да изпълнява певецът силови партии. Но и при двата, бидейки компонент от певческото майсторство, случая динамическият контрол на пеене и микрофонната техника (отдалечаване, приближаване, ъгъл) са задължително условие. Я вижте и чуйте кака и Lzzy!***

Подобна злоупотреба е в състояние да закопае и най-интересната песен... Аз съм с мнение, че поне 40% от артистичната деградация в съвременния албумен рок се дължи тъкмо на прекомпресията... И защо? Ами за да се угоди полевата (извън концерт) среда да се слуша музика; сиреч духовният аристократизъм да се слуша днес музика има и общоинженерен, срещу парадигма, вектор**** (музикалното оборудване е споделена специфика изот време оно).

Т. нар. (терминологично) loudness war... "Death Magnetic" на Metallica е превъзходен***** в жанра, ала слухът ми (и главата ми), въпреки естетическата наслада, го възприема за промишлен шум: link. Собствената разлика висша/ низша ценностност.  

Ето динамограмата на "My Apocalypse" (последната песен в "Death Magnetic") в двата официални варианта мастериране, т. е. за CD и видеоигра (проблемът не се изразява в прага - изразява се в плътността). Не че не се изисква майсторлък, щото да смачкаш, без да изкривиш:

----------

* Shure SM7B, кардиоид (т. е. полусферично улавяне вместо посочно, за да може тя, без да се притеснява, да си върти устните около или пред него), $380 от Amazon.

** Акомпанира с акустична китара Alain Johannes.

*** Оперните певци владеят до такава степен гласовата си динамика, че микрофонна техника не им е нужна.

**** Не важи за класическата музика: компресията там е по обхват.

***** Емоградираният, картинният, най-добрият, най-уникалният и същевременно типичният албум на Metallica, ако питате мен; а и продуцентската концепция (на Рик Рубин) за сухо звучене и мокър текст неимоверно ми допада. "Hunt you down without mercy, hunt you down all nightmare long..." Отвратително вибрато на Хамет, фалшиво свирене: лъсва в инструментала ("Suicide and Redemption"). Та той затова обича да се облива с уа-уа (или уа-уа-то не му е позволило да се научи да изработва тон).