10 февруари 2021 г.

Гравитация на тъмно

(пред скоби: един прелюд)
 
"With powers of evil 
dark knowledge is mine"
 
Manowar, 
"Blood of My Enemies"
 

Светоглед се явява под ъгъл. Та правата пространствена перспектива съхранява съотношението напречно разстояние/ бързина. Пък ъгловата... Скосяването разцепва в отсечка началната точка на напречното разстояние - бързината се съхранява сама по себе си, т. е. променя се времеметриката на движение.

Векторът е насочената отсечка. Свободният вектор е отсечената посока. Удължаването, скоростно (v), на вектор е преместване (един спрямо друг на краищата на отсечката). Преместването, скоростно (c), на точка спрямо свободен вектор е разпростиране с напречна (X) компонента към единия край и коса (x) компонента към другия. Ала разпростирането е в мащаб (че в случая се разширява правоъгълен триъгълник). Времето (t) на удължаване на вектора е и времето на косата компонента на разпростиране нежели времето (T) на напречната. 

Запис: 
(ct)² - (vt)² = (cT)² -> t² = T²/(1 - v²/c²) -> (ct)² = (cT)²/(1 - v²/c²) -> x² = X²/(1 - v²/c²).

Полагане напречно (скорост c - v -> някакво време t'): 
X = (c - v)t' -> (ct)² = [(c - v)t']²/(1 - v²/c²) -> x² = (x' - vt')²/(1 - v²/c²), 
в една права трите точки (от триъгълника).

Т. е.:
x = (x' - vt')/√(1 - v²/c²), преобразованието на Лоренц.


Преобразованието на Галилей: x = x' - vt'.
Факторът на Лоренц: √(1 - v²/c²).
Границата на скоростта: c > v.

Пример: v/c = √3/2 -> x/2 = x' - vt',
метриката при вътрешната точка се огрубява относително
с увеличаване на скоростта (прилив на абсолют, усвоява се ускорение).

Айнщайн:
спец. теория на относит.: x = (x' - vt')/√(1 - v²/c²), пр. на Лоренц;
общата теория на относителността: dx/dt = f(dv/dt), кинетичен растер: 
    скоростта на разпространение, бидейки във функция от 
    променящата се по време на разпространение скорост на преместване. 

dx²(t)/dt = c²d{x'²/[c² - v²(t)] - 2x't'v(t)/[c² - v²(t)] + t'²v²(t)/[c² - v²(t)]}/dt:
ляво, dx²(t)/dt = 2x(t)dx(t)/dt (диф. в/у степен);
дясно, d{vn(t)/[c² - v²(t)]}/dt =
{[c² - v²(t)]dvn(t)/dt - vn(t)d[c² - v²(t)]/dt}/[c² - v²(t)]² =
{vn-1(t)[nc² - (n - 2)v²(t)]/[c² - v²(t)]²}dv(t)/dt (диф. в/у частно):
            n = 0 -> {2v(t)/[c² - v²(t)]²}dv(t)/dt ->
{2c²x'²v(t)/[c² - v²(t)]²}dv(t)/dt;
            n = 1 -> {[c² + v²(t)]/[c² - v²(t)]²}dv(t)/dt ->
{- 2c²x't'[c² + v²(t)]/[c² - v²(t)]²}dv(t)/dt;
            n = 2 -> {2c²v(t)/[c² - v²(t)]²}dv(t)/dt ->
{2c4t'²v(t)/[c² - v²(t)]²}dv(t)/dt.
 
Резултатът, dx/dv = (x'/x)[2vx' - (v² + c²)t']/(1 - v²/c²)²:
            v = 0, точка (гранично затваряне) -> dx/dv = - (x'/x)t'c²;
            v = c, околност (гранично отваряне) -> dx/dv = (x'/x)2c[0/0];
            точка от околност -> все по-бързо средоточване 
(точката като тежест).

Тензорно поле:
            dx/dv, топография;
            x'/x, метрика;
            c, скорост на разпространение, полето
(2, симетрично | [0/0], без център);
            v, скорост на преместване в полето;
            t', време на преместване в полето
(отсъства топография при t' = 0 -> dx/dv = 0).

Айнщайновата формулировка е, че кинетичният растер (топографията + метриката) е еквивалентен с тежестта. Моята е, че топографията, бидейки във функция от метриката, граничи в тежест: задвижване в плът (живец, понятието непонятност). Това е тук предимството на функционалната философия - не се смущава "практиката на относителността", но се придобива едно прагматично гледище*, без да се отчуждава електропозицията. Пък Айнщайн бива (шопенхауериански) принуден да въведе постулати, "тапи" (проницаемост, "underworld"): 
    - към топографията, скорост на светлината във вакуум;
    - към метриката, космологическа константа;
    - към тежестта, гравитационна константа.
"Светлината, бидейки във функция от космологистиката, граничи гравитационно", вторачва се в между двете граници Айнщайн, да, в тежестта.   

Пр. на Галилей: x = x' - vt' -> dx/dv = - t', отсечкатруктурно поле, отсъства граничност) -> ето отвеждане къмто Специалната теория на относителността.

Общата теория на относителността:
v = 0 & v = c, доколкото точките принадлежат на самото поле.

Т. е. Резултатът съ-единява двете теории (общата и специалната).

Свето-глед (Платон) се явява под ъгъл: е, в какво се състои... ъгълът?


P. S. Преобразованието на Лоренц:
            v = 0 -> t = t', напречно движение,
запазва се "темпото" -> пр. на Галилей;
            v = c -> x = [0/0], надлъжно движение,
нацелва се през задната точка предната, абсолют;
            перспективата е връзката между двете граници,
т. е. светоглед се явява под ъгъл.
            Ала нещата философски се объркват**, тръгне ли се от "постулата" (учебно), че максимално възможната линейна скорост е скоростта на светлината във вакуум. И, както моят брат казва, не само че в училище (поне у нас, в България) не ни учат на тривиалните истини - тривиализират нетривиалните (душевен комфорт). Господът не е нещо, което подлежи на доказване, а "нещото", което преди всичко подлежи на вяра. Най-трудно без господ би било да се повярва на изтезанието - и най-лесно с господ.
 
----------
 
* Заслугата е на моя учител.  

** "Господ не си играе на зарове" (Айнщайн, от идеологически съображения). "Та не казвайте 'Господу' на що да си играе", отговорил му остроумно Бор, неговият приятел. Започва се въобще от идеята за квантова механика ("на ръба"), срещата с езика.
 
Двете граници на Резултата се приравняват: - x' = 2[0/0]. Преместването е 
(а) отрицателно, (б) четно и (в) с неопределена отправност - вълново е (съпричастие). Нито континуум изот дискрети, нито дискрети изот континуум. Пример: взаимодействащи помежду си два магнита -> бидейки (все пак) сред тях.
 
"Идеята за съпричастие": Рорти (песента на Lzzy Hale "I am Beautiful with You"). Дрехите, тялото, душата... и духът. Тя понякога решава да отпочине. Полита нейната женственост, запява спонтанно, свързва откъси, акомпанирайки си на електрическо пиано. И се отделя искреност, алт с небивала топлота... Каквото е събитието в Офенбах, 18 ноември' 2019. И въпреки че в контекст и само частично, текстът от току-що е най-добре пресъздаден. Въплъщение, на което - вярвайки, значи, в любовта - вярвам. Чуйте и вижте.