8 август 2021 г.

Маскировка: безалкохолният Дионисий

8 авг.' 2021. Два биещи се пред слънцето бика, два взаимозасрещащи се в окото на прожектора юмрука. Нощта освобождава енергия. Безкрайна прерия от зори до здрач, където и да се намираш. Изображение от антична фреска, мит. Red Bull, най-продаваната днес в света напитка; никога не съм пил и вече съм жаден. Тъпо ми е, криво ми е на ума. Пие ми се. Други се ободряват: криво им е, тъпо им е сетне на сърцето.


 
"In 1961, while engineering Marty Robbins' song 'Don't Worry' at The Quonset Hut Studio, Nashville, a technical malfunction unexpectedly transformed session musician Grady Martin's Danelectro six-string baritone guitar tone into an unusual distorted sound. A defect in the mixing console had produced this unique sound. 'I'm pretty sure what happened was the primary transformer opened up, causing session player Grady Martin's guitar sound to go from clean to bludgeoning', Snoddy told The Tennessean Nashville Newspaper in 2013.

As 'Don't Worry' topped the Country charts and crossed over to the Pop charts, the mixing console's faulty channel's unique sound rapidly became sought after in Nashville studios. But Snoddy was unable to replicate the sound, as the mixing board's transformer had unfortunately stopped working shortly after. 'Nancy Sinatra came to town and wanted to use that sound, and I had to tell her people that we didn't have it anymore because the amplifier completely quit, so I had to get busy and conjure some other way to make it happen', Snoddy recalled in a 2013 Vintage Guitar Magazine interview.

Snoddy decided to team-up with fellow Nashville WSM Radio engineer Revis Virgil Hobbs to build a stand-alone device entirely based around three germanium transistors that would intentionally recreate the novel fuzzy effect. The 'Fuzz-Tone' was born. The two engineers sold their circuit to Gibson, who commercialized the device in 1962 under the name 'Maestro FZ-1 Fuzz-Tone'. While the initial run of 5000 units was a commercial failure, sales soared after The Rolling Stones' Keith Richards used an FZ-1 to record '(I Can't Get no) Satisfaction''s main riff (1965)."

8 авг.' 2021, Wikipedia, "Glenn Snoddy" (link)

 

Maestro FZ-1 Fuzz-Tone

 

 
Вход (странично) за китара | изход (фронтално) къмто усилвател
Върток за праговото ниво ("attack", логар. потенциометър)
Върток да се усилва и намаля изходният сигнал ("volume", логар. потенциометър)
Крачен бутон да се шунтира или пък "изпречва" праговото ниво
Захранва се с батерия (1.5V DC, транзисторите, 3-те*, германиеви са)
Германиевият транзистор е чувствителен към загряване: 
    та прагът допълнително се понижава при висока амплитуда на входния сигнал  
----------
* Един след друг: общ колектор (за високо вх. съпр.) + 2 x общ емитер (= усилв.);
"attack" регулира входния ток на втория транзистор (насищане, праг, изкривяване);
"volume" регулира утечния изходен ток на третия транзистор 
 

Какво организационно-технически се е случило? 

Електрическите музикални инструменти, заради тертипа от ламповите усилватели, са се присъединявали към електромагнитен трансформатор, чийто първичен контур, за да се запазва силата на сигнала, е напрежителен, а вторичният - токов, който механоелектромагнитно да задвижва високоговорителна мембрана (условно казано).

Та при запис вторичните краища на трансформатора са се присъединявали на свой ред към звукоформатираща електроника, чието пък входно съпротивление е високо. Ползвал се е успореден в контура променлив резистор ("върток"), т. нар. gain, който токово да отвежда пред електрониката излишната електрическа мощност. Нисък (висок) gain - голям (малък) процент отвеждане.

...

Трансформаторът вече бил присъединен за запис (Marty Robbins, "Don't Worry") от инженера (Glenn Snoddy), ала все още без да бъде gain-ът понижен. Китаристът (Grady Martin) обаче не знаел; ударил струните, голяма електрическа мощност "връхлетяла" електрониката и се отвела през авариен диелектрично пробив на вторичния контур на трансформатора.

Напрежението занапред при това положение се "автоматично" изземало, ограничавало се при определен и сравнително нисък праг рязко (нежели при подходящ gain синусоидата да се трансформира пропорционално). Насищал се с хармоници сигналът. Получило се (1961) в звуков ефект онова, което (в качеството си на баритонокитарно соло) се чува на записа: link.

Резултатът в последна краткосрочно сметка бил първото репликирано за продажба ("Maestro FZ-1 Fuzz-Tone", 1962, Gibson) устройство по звукомузикално изкривяване при електромузикални инструменти (и основно китари).

...

Нека, за кой ли път, чуем в оригинал великия риф на Кийт Ричардс (1965): link. Идеята е била рифът да звучи като от брас... Индустриализирал се твърдият рок-ен-рол, т. нар. Hard Rock.

8 авг' 2021, Tonepedia, "Gibson FZ-1 Fuzz Tone" (link): "But then a small band named The Rolling Stones ended up with one and Keith Richards decided to use it to simulate the brass section guide track on a new song they were creating. 'We didn't even know Andrew (Loog Oldham, the Stones' manager) had put the thing out!'"

Lzzy Hale, 8 авг.' 2021, Twitter (link):
    - Did you know that guitar distortion was invented in Nashville?
    Lzzy: Big reason I'm still living there.

Умница ни е момичето.

8 авг.' 2021, Wikipedia, "Gibson" (link): "American manufacturer of guitars, other musical instruments, and professional audio equipment from Kalamazoo, Michigan, and now based in Nashville, Tennessee. The company was formerly known as Gibson Guitar Corporation and renamed Gibson Brands, Inc. on June 11, 2013. Orville Gibson started making instruments in 1894 and founded the company in 1902..."

Преди, на концерта в Йорк, PA, 30 юли' 2021 (link), да се захване със соловия си сет ("Dear Daughter"...), Gibson-дивата Lzzy Hale оповести, че през последните две години китари Gibson са купувани преобладаващо от жени... Нека си припомним как съвсем наскоро (15 юли' 2021, link, link) Лизи бе официално причислена към PR-отдела на Гибсън.