Та понастоящем у нас учениците са мат'рялът, с който работят учителите; а трябва щото учителите да бъдат материалът, с който учениците ще си имат работа.
Т. е. образователната структура е нужно да се пренесе сред учениците, вместо да свързва в система учителите... Ами с образователните права и задължения да бъдат (консултативно) удостоени самите ученици, като се съдържат в това редът и дисциплината. Но какво до днес е положението? Разделение. Удостоени са с образователните права и задължения учителите, пък при учениците са прехвърлени изискванията за ред и дисциплина. Че сякаш не чрез учителите учениците ще се образоват, а учителите чрез учениците... И нима всеки учител просто не трябва в своето, заедно с учениците, развитие да съблюдава професионалната етика на учителската професия! Дресировъчният, уреденческият постулат, че "обществото обучава всички, всеки сетне се образова сам в своята среда" - нужно е да се обърне на либералния, осигуряващия конкуренция и взаимна учтивост, че "обществото образова всички, всеки сетне се обучава в своята среда сам". Висшето образование следва да бъде форма на обучение (нежели на "ценз").
Допълнението към статията ми "Дяволите да ни вземат", pdf: link