29 април 2023 г.

Двете тела на участника

Няма как да бъдеш съотнесен към своята деятелност, когато продуктът, който произвеждаш, си самият ти (нямам предвид себе си): пък ето че участникът спрямо своята деятелност има или участническо тяло, когато участието е продукт на сглобката Господ - Отечество, или две тела, общностно и свое, когато участието е продукт на общността; и че обратно е при Краля, о, ами виж "The King's Two Bodies" от E. Kantorowicz. Съучастието днес е представително. Ти вече ходиш на инвестиционни интервюта. Аз как да ходя на наемни интервюта, щом като стана ясно, че днес у нас интервютата за работа нито са инвестиционни, нито наемни? Това е моят въпрос, чийто отговор най-вече търся. Целта ми не е да ми отговориш на въпроса - и е да разбереш по себе си защо го поставям. А именно, че ти - ходейки на инвестиционни интервюта - устояваш на тарикатлъка, както - търсейки отговор на моя въпрос - устоявам аз. Т. е. моето философстване и твоята предприемчивост би следвало да бъдат рамо до рамо на барикадата против тарикатлъка. Освен ако някак не ми бъде даден отговор на въпроса. Понеже аз, философствайки, се опитвам да защитавам твоята предприемчивост. И ето защо очаквам ти, предприемайки, да се опитваш да защитаваш моето философстване. Може би не би трябвало вече да се намесвам да говоря от твое име, нито да се съпоставям с твое име, освен по чисто родови съображения - но нека го правят другите, ти или който и да е. Та всеки извън моето положение може да ми отговори, че България сега не е концлагер. И да ми сочи ощетени от съдбата. Но и аз преследвам щастието. "Hat man sein warum? des Lebens, so verträgt man sich fast mit jedem wie? - Der Mensch strebt nicht nach Glück; nur der Engländer thut das" (Nietzsche, "Götzen-Dämmerung", "Sprüche und Pfeile", 12).  
29 апр.' 2023, Шумен.

Допълнението към статията ми "Дяволите да ни вземат", pdf: link