Понятието за опит е трансценденталната (най-общо) логика, опитът непонятно е заниманието.
Понятието за изгода е трансценденталната етика, изгодата непонятно е съпричастието.
Понятието за съблазън е трансценденталната естетика, съблазънта непонятно е идеята.
Понятието за човещинка (сиреч за опит, изгода и съблазън) е трансценденталната антропология, човещинката непонятно е разбирателството.
Понятието за човек (откъм невъзможността за трансцендентална антропология) е трансценденталната феноменология (онтологията на забелязването), човекът непонятно е представната ми (Й. З.) идиосинкразия (откъм невъзможност за свръхчовешка антропология).
Забележки:
(а) "трансцендентално" тук е антоним на "догматично"; догматиката извиква в реакция скепсис (Кант премахва тая проблематика);
(б) "непонятно" тук е синоним на "трансцендентно"; трансцендентиката извиква в реакция позитивизъм (Шопенхауер премахва тая проблематика).