21 юли 2024 г.

Българската ом(ф)ерта

Разплащам се - me, myself, and I - или в брой, или на ръка, или кеш - такъв е разплащателният ми опит: бия с пачки, навивам се за банкиране. Станах на 13 май' 2023 г. жертва на "fishing": едно порядъчно и много, този път, убедително писмо да обновя (потвърдя) online с разрешителен SMS разплащателните ми данни, като всъщност позволя (разбрах сетне) някому да инсталира на своя телефон приложение за разплащане по моята сметка и получа уведомителен SMS как сумата ми е източена; идеше реч за 590 лв, понеже аз, бидейки човек на влога, не държа там голяма сума (както и човеците на работата) ... И ето че поради своята пещерна некомпетентност да боравя с телефон и се свържа своевременно с дежурния телефонен номер, щото уж за мое добро да блокират достъпа до разплащателната ми сметка - ами попаднах, не щеш ли, на маркера "блокирана сума" в, предвидливо пасивен, електронния ми достъп дни наред. И ми просветна. Блокирах тъй или иначе достъпа към сметката - че банката тъй или иначе никому доброволно не би показала "на място" срамните си части - и подадох, все в банката (и същевременно доставчик на платежната услуга) ... подадох жалба въз маркера "блокирана сума". Бях ли подал за измама - о, ами щяха през клепач да ми отвърнат къде да се обърна и пр. Рутина. И не получих отговор, нито дори след повторна жалба. Скътах си обратните разписки (не ги скъсах), ах, изчаках си сроковете. Нито за миг при просветването не ми хрумна да си подновя банкиращата опция - че освободя за рутинен отговор маркера "блокирана сума". И ми просветна повторно. Та поради отсъствието на отговор съумях след 14 месеца инстанция над инстанция (гише, обща жалба към банката, жалба към ръководството на банката, обща жалба към БНБ, жалба към Банковия надзор, жалба към Комисията за защита на потребителите, жалба към Помирителната комисия за платежни спорове) да си издействам накрая от Помирителната комисия за платежни спорове помирително (за рамка) предложение сумата да ми бъде възстановена. Пък банката, разбира се, не прие (ако и че в дискретността на анонсиране се надявах) ... не прие предложението - случаят приключи. Безпредметно е да заведа гражданско дело - банката се води частна и не може за леко пренебрежителното си отношение към, видиш ли, клиента (параноик) да се поддаде на съдебно уязвяване (за морална щета); нито може освободеният на зор банково маркер "блокирана сума" да бъде доказан освен чрез прокурорско - и направо към платежния оператор - искане. Което искане се отвежда към наказателно дело връз банката (пратил съм при Арменския поп измамника, но банката ми е в кърпа вързана). Луд ли съм, или си измислям?! Защо съм се съгласил с помирителното предложение, щом то щателно избягва темата "блокирана сума"? (Току рече прокурорът.) Щях може би да бъда луд или спекулативен, щом во истине предположех, че във fishing банковата ни система инвестира... Та понастоящем прокуратурата у нас е капакът, под който банковата система деребейства върху спестяванията, имитирайки принадлежност към световното банкиране. Кьорав карти не играе! Оказа се, че платих 590 лв, за да засека от мой собствен опит това. И ако щете, вярвайте. Но нима заплатих скъпо 14-месечното си "аз, философът!" изследване, съгласувайки го междувременно с компетентния гений на моята приятелка! Златен шанс! Голяма работа! Шумен, 21 юли' 2024.