16 януари 2022 г.

Съществуването (ми)

"За да живееш в самота, трябва да си животно или бог - казва Аристотел.
Липсва третият случай - трябва да бъдеш и двете - философ"

Ницше, "Залезът на боговете",
"Афоризми", 3 (пр. Г. Кайтазов)


Житие-битие: че по живец хаос намира себе си в космос, та или срещу, или току, ето, по течение; и ето я същността, не... самото съществуване. Master... Историческо убеждение, политическо намерение: човек се ражда в окови, а навсякъде е свободен. Пък ако течението беше въртоп* или напротив, влечение** - ами житие или напротив, битие, щеше да отсъства, същността и битието или напротив, житието, щяха едно-друго да бъдат едно и също.
---------- 
* Свободата да се отпуснеш (опитно) по течението.
** Свободата да заплуваш (фактически) срещу течението.

И щеше тъкмо да протича диалектика на въртопа и влечението, пролиферация на съществуването (ми): "в отношение съм | сме помежду си, т. е. в отношение и към цялото си, а в отношение към цялото си - и в отношение към себе си, както и то и 
т. н.". Историческо намерение, политическо убеждение: човек се ражда свободен, 
а навсякъде е в окови. Сиреч ако просто (= виро-главо) бих вярвал*** в Мъдростта, нежели***, ах, сега в "Божията премъдрост". Lzzy****... Антиспорът на факултетите. К'о ми са дървиш!
----------
*** Класичната и романтичната (Смъртта на Чезаре Борджия) хамартия.
**** Дзвер, еманацията на същността: обезсилва си ме от роб на силата тая еманация, едно отмиване; учудването, изчерпвайки любомъдрието, се състои в това щото да съзерцаваш същностно. Ала тя ме освобождава...

Допълнението към статията ми "Дяволите да ни вземат", pdf: link