- Учениците в килийните и сетне взаимните училища се учели въдворено,
тоест цялостно. Ами всеки учебен предмет представял секторно кръгозор, който се осигурявал от религиозно-светски преобразения в училището живот. Сбирали се за няколко часа спрямо родовите си занимания и съгласували в училището умовете си залудо... А днес, да, със съгласувателната роля в Прогреса е натоварен у нас "ученическият живот", тарикатската подготовка, животът посред и около учебните предмети. Пък Вие, господине, се домогвате да изземете тъкмо него, заменяйки го с общежитието на философията, общежитието на живота... Циклопът вижда плоско;
но преценете разликата: светът като кройка и светът като вселена, дреха. Идейните дискусии за решения предполагат, че намираме помежду си общ език (който технологически да се връща); та иначе починът да се скрои Вселената е неизбежен у философ.
Допълнението към статията ми "Дяволите да ни вземат", pdf: link