24 януари 2024 г.

Двата варианта на секторния Venture Capital

    Секторният Venture-Capital-предприемач: класически start-up.
    Секторният Venture-Capital-инвеститор: компактен производител, ще рече провинциален, утвърдил се и разпространил се поколение след поколение, изчерпал се, за да отдели Venture Capital в конкурентоинструмент, иновация на своя сектор.
    1. Марката е на инвеститора, предприемачът притежава дял от печалбата, без да изплаща инвестицията.     
    2. Марката е на предприемача, който притежава 51% от капитала, след като се изплати инвестицията (а дотогава е на заплата).
    Но и в двата варианта производствената мощност (know-how) трябва да бъде във владение на предприемача, та маркетингът (know-what) - във владение на инвеститора:
    1) пък ако инвеститорът реши да владее производствената си мощност (което би било глупаво), предприемачът разваля сделката;
    2) пък ако предприемачът реши да владее маркетинга си (което би било умно), инвеститорът разпродава дела си (това е т.нар. изход).
    Ала ето че за предприемача първият вариант е по-скоро рентабилен, а за инвеститора - по-скоро печеливш.
    Ала за предприемача вторият вариант е по-скоро печеливш, а за инвеститора - по-скоро рентабилен.
    И двата варианта по своята икономичност се водят от печалбата.