18 октомври 2022 г.

"Дъгата" и въ-ображението (спектър)

"Видя жената, че дървото е добро за ядене"

Бит. 3:6 (Lzzy Hale)


Първият Хилбертов проблем е необходим за съждителна способност* (божем [?] вместо способ-ната съждителност**); т. е. че трансценденталната антропология (нежели свръхчовешката**), бидейки идеята, в която съждителната способност се изразява: ами е не-въз-можна. Нютон-Кант-Кийтс: "дъгата без светлина е невидима, светлината без дъга е празна"; Човекът не може да бъде субект и е един никакъв обект, да, че прозирът е обектът на чистия разум, трансценденталия; Човек не може пък да бъде обект и е един никакъв субект, да, че дъгата е субектът на практическия разум, антропология. Практическият разум е фактът на чистия: идея, в която се изразява съждителната способност. (Виж у доц. д-р Христо Стоев: "Откъм невъзможността на една трансцендентална антропология".)

---------- 

* Що за дарование: "човек се ражда способен" - видиш ли, - 
   "пък навсякъде се оказва отсъден".

** Че човек, дяволи ни взели, току се роди в способ и навсякъде съди 
     (откъм невъзможността на една свръхчовешка антропология).
     И виж смъртта на Чезаре Борджия.

P. S. Няма как "дъгата" да бъде лидерска. 

25 години се усуквам - то било как кучето си гони опашката. Завидна естественост на естетиката... Естетиката у мене е проект, а у моята философска приятелка - наличност. Понеже какво е тя? Една... Все още ли е обнадеждена, че ще може да ми направи... изречение?

18 окт.' 2022, Шумен

Допълнението към статията ми "Дяволите да ни вземат", pdf: link