17 юни 2020 г.

Текстура

Технически модулацията (да се сменя тоналността) е знак на хомофония. Полифонията технически се избистря (след Ренесанса) в контрапункт, бидейки в пространството, но и във времето, понеже тук ритъмът присъства в спойка, нежели да се отделя в метрум. Пък непрестанната модулация (пробивът е Вагнеровата "Тристан и Изолда") въвежда в хомофония поток; или, както Вагнер го нарича, "безкрайна мелодия": снета е характерната за Барока каденцова фрагментираност. Това се постига с противоположна на контрапункта техника: не се държи на едновременността на гласовете (съгласуване), а как в (най-често дисонантно) наслагване един глас дава повод за друг; иде реч за игра на мотиви. Сиреч "полифонията" тук се състои наистина не от гласове, а от мотиви. Прословутият Тристанов (полуразложен) акорд е по-скоро мотив, отколкото "полифон". Текстурата обаче е хомофонична: че потокът тече като едно цяло. Резултатът е атоналност. Тържеството на хроматиката; да, тържеството! Ето арматурата в чист вид, поле. Едва додекафонията се позовава на житейските вместо на ладовите (а те, по живец, са тъй или иначе диатоничните) тежнения; ала в додекафонията отсъства музикална текстура, каквато и да било, т. е. полифонията тук просто е налична, текстурата е именно житейска (в отлив на живец).

Та полифонията е проблем на текстурата, а модулацията - на хармонията. Двете принципно не се взаимоизключват. Полифонията, в нейния (откъм мотета) жанрово изчерпателен характер, т. е. във фугата, се "лее", без да бъде "спъвана" от каденцови "възли", тоналностни разрешавания; не се вписва акордов съпровод, прогресията не е акордова, а тъкмо полифонична; което не пречи да се използват (във фугата) акорди и сменят тоналности (както не пречи Бетовен и Лист да вмъкват фуга в произведенията си). Полифоничният музикант, в своето импровизационно и композиторско майсторство, се стреми към незабележима смяна, за да разшири полето си на тематично спрежение и разработка. И едва в Класицизма (след Бах, въвежда се в стандарт равната темперация, една предпоставка), т. е. при хомофонията, смяната се подчертава (особено в класическата симфония, Бетовен, тематичните сблъсъци), нарича се при това вече терминологично модулация; неин предвестник е бароковата каденца (и въобще разрешителните техники, обособява се в самостоятелна наука хармонията). Романтиците (откъм "Тристан и Изолда" на Вагнер), та до късните романтици (Рихард Щраус и пр.), се впускат да модулират до степента на атоналност, изчерпвайки в хроматика хармонията и разбивайки на пух и прах науката хармония (пък Клара Шуман, в едно от своите писма, възкликва по повод Вагнер, че "не може човек да си играе така с хармонията"). Додекафонистите (от Шьонберг) отхвърлят (в хуманистично име) всякакъв диатоничен остатък, всякаква собствено музикална текстура, хармония, тежнение и т. н.; атоналната хроматика (арматура) избледнява и се застопорява в 12 позиции.