12 юни 2020 г.

Мелодия, хармония и ритъм

Тоналността е разрешаването, ладът е прехождането. Ала в ренесансовата полифония са едно и също, взаимопроникват се ритмически, за да разгласят, вместо просто да се пее. И едва щом се взаимоотчуждят, тоналността се отъждествява с хармония, пък ладът - с мелодия; и се обособява ритъм (вкл. при джаза). Т. е. мелодията, хармонията и ритъмът не са както в съответствие у Кант времето, пространството и
причинността - априорни форми. Шопенхауер нарича чистата музика идеята, през която, доколкото душевността е безидейна, прозира живецът: музикалното не се абстрахира спрямо "априорните форми", но би могло да ги претопи (та философът отбелязва как "красноречиво" у Росини музикалното е модална субстанция, чиито атрибути са мелодията, хармонията и ритъмът; акциденциите са либретото и сценографията). Динамиката въобще в музиката, и заедно с атоналната хроматика, е драматичен компонент, привнесена е; и ето защо Шопенахауер съветва (в писмо) Вагнер да се отдаде на поетическата драматургия... Аз развивам идейна душевност (предвид електромагнитната индукция, плюс като "малката музика" еморока).