15 февруари 2024 г.

Писмо с висока проходимост

Поезията и прозата на Яна Язова са глъб, а бележките и писмата - емоционална наслада. Статиите и детската литература попадат между двете... Та началото и краят на това писмо със самия свой стил ме обляха в непредизвикана радост, ето:

"Любезни г-н Любен Станчев*,

От много време чакам някакво съобщение от Вас и напоследък сериозно започнах да мисля дали Вие сте добре със здравето и дали сърцето Ви е причинило пак някоя пакост.

Аз Ви изпратих на Вас и на г-н Яни х. Янев моя последен роман 'Капитан', 
после Ви писах едно голямо писмо, в което нетрадиционно си изказах голямата признателност, която чувствувам към Вас и Ви молих, ако е излязла във Вашия вестник моята реклама, да ме зарадвате, като ми изпратите броевете, 
понеже тука въпреки постоянното ми търсене, не мога да намеря Вашия вестник.

И тъй като досега не съм получила нито вестник, нито каквато и да е вест от Вас, 
аз започвам да се безпокоя, че трябва да не сте добре, или въобще, че нищо мое не достига до Вас.

...

Вие кога ще дойдете в София? Тука е сравнително добре. Чакаме Ви и ще Ви увеселяваме, вярвам, за по-дълго време. Аз станах на 1 септември шофьор и ще Ви возя из околността. За по-евтино, ако се решавате да тръгнете с мене, можете да си напечатате некролозите във Вашата печатница в Добрич и тогава да дойдете. Но аз се смея, аз съм отличен шофьор, можете да имате щастието да умрем двамата заедно.

Сърдечно Ви поздравявам,
Ваша Яна Язова"         

---------- 
* 1904 - 1945, разстрелян от Народния съд. 
Писмото е от 23 септ.' 1941.
Любен е бил на 37 (Яна - Люба - на 29), 
намекът със сърцето не е здравен.
Публ. в сп. "Добрич", юни' 1991 (link).

 

 
Яна Язова,
портрет от Руска Маринова' 1933
(Музей - Загреб)

Имам щастието и нещастието да познавам една не по-малко вълнуваща жена - 
чийто обаче автомобил най-вероятно е с висока проходимост вече.