26 декември 2022 г.

Яна Язова, някои стихове

"Яна Язова се носеше насреща ни
на високите си токове,
дългобедра, все още хубава,
с дамската си шапчица от 30-те години,
което бе голяма дързост"

Свинтила


1934

По морската набръчкана вода
люлееше се светнала във слънце платноходка.
Трепереше след нея слънчева следа,
денят й беше празнична и весела разходка.

----------

И късно някога потъващ параход
от дъно тинята ми страшна ще повдигне.

----------

Едва видяхме цвят и есен се зададе.

----------

Стълбът с часовника клюма пред гарата вече червясъл.
Аз се облегнах на него. Надолу е сухата урва...
Хижи - потънали, дето е нощният корен порасъл.
Ранната вечер в небето косите си турва.
Минават машини със грохот размерен.
Пламват под покриви жълти фенери.

---------- 

1935

Слезни от твоите усмихнати звезди
при мен, дете безсънно, уморено.
Сложи ръката си на моите гърди
и бди тук при заспалите наред със мене.

---------- 

1940

Понесе потокът
край моята къща
обрулена шума без ред.
Към нова посока -
не се и обръща -
тя плува, тя бърза напред.

Дори да е късно,
дори пожълтяла,
тя търси нов някакъв бряг.
Духът ми навъсен,
сърце ми премряло
се чудят на нейния бяг.

Приятели нови
във моя дом пеят
и дрънкат пак чашите тук.
Слухът ми се рови
в тез песни смутено
и търси стар някакъв звук.

Тих разговор с прежни
обичани хора
и лудата радост и смях.
А чувам за вярност,
за тежка умора...
И плача унило за тях.

----------

1942

Животът някои събира на скала:
те твърдо там стоят и заедно заспиват
с повехнали от пек и пустота чела.

Животът някои събира на море:
вълните да ги блъскат, давят и заливат
и в писъци и мрак самичък всеки мре.

Нас двама тоз живот събра върху река:
един до друг тя носи ни, отива...
Завеки с мене ти, и аз със теб тека.

----------

Какво да правя с мъката на всичките си дни,
с кого да я деля, кому да я стоваря?
Изкачих я до най-високи планини:
- Не можем, с камъни сме пълни - отговарят.

- И върху гърбицата ни без туй тежат гори!
Предложих я тогава с вопли на потока.
А той ми шепне: - Откажи се! С мен не се бори!
На нея трябва й вълната най-дълбока!

Довлякох я до бездните на тъмното море:
- Не мога - казва. - Тежка е и ще прелея!
В гърдите ти от всяко място то е най-добре.
В сърце ти само има място зарад нея.

----------

При гробовете пейки наредени
и масички, и столчета стърчат.
И хора в черно, хора съкрушени,
дохождали са тука да мълчат.

И тъй са наредили всичко тука,
завеки, сякаш свой домашен кът.
Но някой е на портата почукал
и някой ги е взел по своя път.

Лежат във бурен масички ръждиви
и черв и мухъл пейките яде.
Кога ще дойдат тия, що са живи,
или свещеник ще ги доведе?...