4 декември 2022 г.

Инвестиция в доверие

"Oh, my God! Our first time in Croatia! I had no idea we had sooo many fans here! 
This was such an amazing night! Can't wait to come back, and do a headline show!"
 
Lzzy Hale, 27 ноември' 2022, Twitter (link)

Инвеститорът поема своя субективен риск, щом иноваторът поеме своя. И толкова по-нисък в това отношение се явява рискът на инвеститора - и високо - доверието на инвеститора, - колкото по-висок при доказаната обективна благоприятност (ниша, пазар, екип, коректност - че не щеш пари, а производствена мощност, - технологията, know-how-то, продуктова демонстрация) ... е рискът на иноватора, колко иноваторът има за губене, колко е мотивиран против провал. 

Но ако инфраструктурата, вижда се, не е капитал, а е знак за корупция, трудът не е поставен конкурентно - и ето че не може инвестиционно да се прецени иновативният риск. Докато иначе - за да се отключи инвестиция - обективната благоприятност се оказва достатъчна, освен необходима.

Т. е. ако например не функционират към обективен индекс радиокласации, продажби и пр. (статистика) - ами няма как да се установи през птичи поглед колко и в какво са надъхани, колко и в какво са diehard феновете и дали следователно си струва някак да се инвестира отнапред в отбивка по турнето и се откликне на иновативна дестинация. Въпреки че държавата е член на ЕС и че, да речем, промоцията си я бива.

Пък поканата е друго нещо. Всеки инвеститор би откликнал на "подходяща" покана (предплата) - както Manowar към Цонко Цонев, или както в ТЕЦ-овете и електроразпределението, или както Джо Кокър към Баневи...

Изходът в подобна ситуация откъм иноваторската страна е да се инвестира в доверие, да се издири професионален инвеститор, ала пред когото би могло да се засвидетелства мотивацията лично.

Та конкуренцията внушава доверие: трябва да се инвестира в доверие, когато няма конкуренция. 

Отваря се производствена възможност за "безсъдружно сдружаване" - вместо за маркетинговото "equity-free".

Куриоз: Чезаре Борджия бил непобедим, понеже умеел да залага на конкуренцията. Но накрая останал сам с новия кандидат за папа. Който успял да го измами чрез личното доверие. 

Плод на статистическа случайност там е до висока степен в кого точно ще се инвестира; но при нас въпросната случайност се издига в съдбовен ранг.

Допълнението към статията ми "Дяволите да ни вземат", pdf: link