25 септември 2022 г.

Към философската ми приятелка

При теб световното разплащане кон-струкция ли е или структура? Защото ако е структура, т. е. модел, нежели знание, морско, нежели вече космическо плаване - ами знай, че при теб в такъв случай е налице далавера, сиреч все едно че отсъства битие в житието ти, да, без значение дали мрежата е глобална: комуникационната въобще мрежа винаги е терминална, тя е тук и сега за някого... Аз, разбира се, не разполагам с екзистенциален достъп до подобна мрежа, а и, да, моето житие-битие не е свързано понастоящем с разплащането ми никак, та, уви, не съм в крак със света. Но ти си философска сърничка и ще уловиш какво по толкова сложен начин те на български питам: дали наистина си гражданин на света днес или, току захвърлена в далавера, пребиваваш все-таки в местната ни матрица от граждански модел... Бяха ме хванали за канарче, щото да закупя финансови инструменти; пък аз в отговор започнах да изнасям по току-що изложения дух "лекция": ядосах се как у нас никаква финансова инструментация не се осъществява, ала тя чисто и просто се моделира мръсно и сложно в една криворазбрана цивилизация. Понеже що в случая е пробният камък: в де-кон-струкция (Дерида) ли би ти се наложило да опосредяваш парите си - нали божем са "средства" - или в де-струкция (Гадамер). Най-трудното ли е да се бориш против "Системата"? Но мигар не е гадно, когато не ти достига система, против която да се бориш! Нали? Или? 25 септ.' 2022, Шумен.

Допълнението към статията ми "Дяволите да ни вземат", pdf: link